22. oktober 1863 kørte den første hestetrukne sporvogn i københavn
I 1915 forsvandt den sidste afløst af nye sporvogne
Linie 4 afløste allerede i 1901 den hestetrukne med rute fra Trianglen
til Rådhuspladsen.
I 1920 fik linie 4 endestation ved Bernstorffsgade,hvorefter ruten forlængedes
til Sundby Remise, men afkortes i 1924 hvor den slog et sving fra byen over Langebro
og ned ad Thorshavnsgade.
“Anna Andersen Gunløgsgade 46 med datteren Jytte 1933”
I oktober 1933 forlænges linien til først Njalsgade
og senere til Halfdansgade i 1949.
I forbindelse med opførelsen af den nye Langebro i 1954, måtte man afkorte ruten
til Glyptoteket.
Da den nye bro og Amager Boulevard stod klar kunne man ikke længere
slå et sving ned ad Thorshavnsgade. Så i 1955 overgik man til busdrift.
Linie 4 fik et 0 tilføjet og hed nu buslinje 40
Billetter: Lige ud / Omstilling / Polet med den lille havfrue
Hørt i bussen:
Må jeg bede om en returbillet
Hvortil??
Hertil, jeg skal hjem igen.
På Amager Boulevard kunne man stige på Linie 5 og køre mod byen:
( Uddrag fra bogen Long John og Lollipops )
Jeg havde fået en læreplads på fabrikken Lauritz Knudsen på Nørrebro
Jeg stod op kl. 5.30 om morgenen. Det var buldermørkt, og afsted med
en overfyldt sporvogn Linie 5 gik det fra Bryggen over Langebro mod
Nørrebro. Stempeluret på fabrikken fik et tryk kl- 6.50. Når jeg fik
fri kl. 16.00 var det mørkt igen.
Foto: www.omstigningsklubben.dk
Turen gennem byen foregik i en rumlende sporvogn. de gamle vogne havde
to rækker med træbænke, og de nye havde sæder i hver side samt et langt
sæde ved konduktøren. En strop i loftet sikrede, at man ikke fik
overbalance, når vognen svingede.
Det skete også at vognen gik i stå. Så var styrestangen til luftledningerne
røget af og måtte hjælpes på plads igen.
Foran i den bagerste vogn var et rat. Det var faktisk en nødbremse,
men som barn kunne man stå og lade som om man kørte sporvognen.
Jeg har mange gange som barn styret Linie 5 sikkert gennem byen.
Der var en vognfører og en konduktør. Når man kørte af sted om morgenen
på samme tid, havde de fleste deres faste pladser. Der blev kikket skævt
til en, hvis man satte sig på en andens plads.
Ding, ding sagde klokken hvis der kom biler eller fodgængere i vejen.
Linie 5 kørte til Husum endestation.
22. april 1972 kørte den sidste sporvogn i København, ved et stort festarrangement
i hele byen